zondag 14 februari 2010

Kijk op Kujaku

Naar aanleiding van mijn artikel in de KOI, het lijfblad van de Nishikigoi Vereniging Nederland (NVN) hier de beloofde blog. In het artikel dat te lezen is vanaf pagina 67 van alweer de 88e uitgave van dit magazine, ben ik ingegaan op de Meesterlijke Metallics die Bram en ik tijdens ons verblijf in Polen vorig jaar hebben geselecteerd. We hopen dat het artikel je zowel heeft vermaakt alsook aan het denken heeft gezet. Deze intrigerende vis, waarbij ik niet wist dat er zoveel interessante nevenproducten zouden kunnen ontstaan, heeft zich sedert ons bezoek en sembetsu van deze Hikari, hoger op de ladder van erkenning gewerkt. 
In deze blog presenteer ik u een tweetal Kujaku zoals beloofd. Weet je nog waar je op moet letten om de huidkwaliteit te herkennen? Na de besproken Kujaku hier, hier en in het magazine, mag je nu zelf proberen om deze Kujaku te beoordelen op met name huidkwaliteit en patroon. Hoe zit dat nu en wat verwacht je voor de toekomst? Op een later tijdstip zullen we deze, alsmede de overige Kujaku uit het artikel, één voor één met je doornemen, vervolgfoto's plaatsen en ook zal de kweker zijn visie over het diertje geven, Veel succes!
Kujaku 12
Kujaku 13

3 opmerkingen:

  1. hey tiebo,

    allereerst moet ik zeggen dat ik je artikel erg interessant vond en ben blij dat je nu ook voor de nvn schrijft. ik vind het moeilijk om de koi te beoordelen, ben ook nog niet zo lang bezig met koi. puur naar de foto's gekeken zou ik kujaku 13 als beste omschrijven. de glans lijkt veel beter, is witter en heeft een mooie verhouding tussen kop en lichaam. kujaku 12 lijkt mij te dik en ik denk dat deze veel donkerder wordt.

    groetjes,

    rien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi KoiQuest-team,

    Natuurlijk heb ook ik het artikel in de Koi gelezen. Waar is Kujaku 14 trouwens? Gericht op de kenmerken die je hebt aangehaald in het artikel zal ik vooral op de glans en bouw letten. De glans van zowel nummer 12 als 13 is goed te noemen, al lijkt nummer 13 mij beter. Dit baseer ik op het feit dat de glans op de kop duidelijker aanwezig is. De bouw van kujaku 13 vind ik ook beter, staat beter in verhouding met elkaar dan koi 12. Ik denk dat Kujaku 12 een cm of 50 wordt en een echte hangbuik gaat krijgen en Kujaku 13 rond de 85 cm en een typische langwerpige en slanke bouw gaat tonen. Doe mij dus maar nummertje 13.

    Groetjes,

    Niek

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo allemaal,

    Van de bovenstaande foto's vind ik nummer 13 het beste. mooie lange kop staat goed in verhouding met de rest, goede bouw en mooie glans. nummer 12 is wat dikker en dat is meteen het nadeel, ook voor later, tevens vind ik de glans van nummer 12 ook iets minder. al met al vind ik nummer 13 overall het beste.

    Greetzz

    BeantwoordenVerwijderen

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.