donderdag 12 november 2009

Mijn gevoel bij het lezen van een reisverslag

Nu het weer najaar is, vindt er bij de koikwekers de jaarlijkse herfstoogst, oftwel Ikeage, plaats. Dit is voor dealers dé tijd van het jaar om naar Japan te gaan en grotere Koi in te slaan. Helaas heb ik dit niet mogen meemaken, ik was namelijk alweer aan het einde van de zomer vertrokken uit Japan. Tsja, dat krijg je als de studieplicht weer roept. Alhoewel mijn vakantiebaantje bij Marudo natuurlijk veel leerzamer (lees interessanter) is dan de stof die ik de afgelopen paar maanden voorgeschoteld kreeg. Het is voor mij persoonlijk wel erg jammer om niet mee te kunnen helpen bij de Ikeage van de vijvers bij Marudo. Ik moet me maar behelpen met foto's van reisverslagen en dergelijke.
Gelukkig is Kim Cloet van Kim's Koi (www.kimskoi.be) zo aardig geweest om mij een beetje op de hoogte te houden van de verrichtingen bij de Marudo Koi Farm. Hij heeft dan wel weer het geluk om tijdens zijn Japan reis enkele mudponds leeg te mogen vissen bij Marudo. Hieronder een beeldverslag van een Ikeage van Sansai Go-sanke.


Verder vonden er in de periode dat Kim in Japan was, nog meer Ikeage plaats bij Marudo. Waaronder verschillende nisai Go-sanke vijvers. Bij de oogst van de HQ-nisai Go-sanke waren er naast Kim weer vele Japanse dealers aanwezig, zie onderstaande foto's.

Naast al het Go-sanke geweld had Kim het geluk dat tijdens zijn Japan reis ook de grootste vijver van de kwekerij werd afgevist. Dit was voor mij wel één van de hoogtepunten tijdens mijn verblijf bij Marudo vorig jaar.

Hierbij twee videos: De eerste is van de ikeage van 2008.
De tweede van afgelopen zomer, het bijvoeren van het voederautomaat:

Hierbij nog enkele foto's van Kim tijdens het lossen van de trucks na de ikeage:
In deze vijver bevonden zich verschillende variëteiten, onder andere Karashigoi, Chagoi, Asagi, Shiro Utsuri, Matsuba's en Ogon's. Ongeveer 700 (!) stuks bevonden zich in deze vijver de afgelopen zomer.

Daarnaast had Kim ook zeven Azukari bij Marudo, waaronder twee tosai (nu nisai), vijf nisai (nu sansai) en een gosai (nu rokusai). Over de ontwikkeling van enkele van deze Koi zal ik later terugkomen met een uitgebreide beoordeling. Kim was overigens zeer tevreden met de ontwikkeling van alle Azukari.

Kim, bedankt voor de info. Je hebt mijn leed een beetje verzacht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.