zondag 15 november 2009

Op pad met Jos en Gwenn

Wat heb ik toch een geluk dat ik nog in de schoolbanken zit. Vorige week een tentamenweek en vervolgens een paar dagen vrij om bij te komen. Wat heb je als student geïnteresseerd in Koi nog meer te wensen? Juist, Koi! Afgelopen woensdag ben ik samen met Jos Aben de grens overgegaan om de koicollectie van Gwenn te beoordelen. Gwenn wil zich richten op de kweek van hoge kwaliteit Koi en heeft Jos daarin om advies gevraagd. Temeer ook om het feit dat er algemeen wordt aangenomen dat Koi alleen maar in Japan gekweekt kunnen worden (lees: HQ Koi). We begonnen de dag met een grondige inspectie door het Kohaku-jongbroed, die Gwenn begin juni gekweekt heeft (zie Het kwekerssyndroom is neergeslagen in België en Update van Gwenn's kweek). Wat waren de Kohaku weer gegroeid ten opzichte van de vorige keer dat ik ze in levende lijve heb mogen aanschouwen! De grootste zal nu richting de 30 cm gaan denk ik. Het mooie was dat Jos gelijk zijn mouwen opstroopte en zijn mening over de vissen liet horen, met alle opmerkingen gelijk toegewezen aan een bepaalde eigenschap van een Koi. Nog steeds erg leerzaam voor mij, zo'n bron aan informatie heb ik in het Japanse niet mee mogen maken. Tenminste, dat ik het ook volledig snapte. Tsja, die Japanse taal ben ik helaas nog lang niet machtig.

Vervolgens werd de Sanke-kweek nog eens van dichterbij bekeken. Geen grote aantallen, maar daarnaast voor een eerste Sanke-kweek een mooi resultaat. Het is jammer dat de tijd alweer snel voorbij ging en ik 's avonds Japanse les had, want zo'n dag kan voor mij niet lang genoeg duren. Binnenkort zal er weer een update van de Kohaku volgen, dus tot ziens op Nishikigoi Novelle!

2 opmerkingen:

  1. Ruud de Jong15-11-2009, 18:31

    Hoi Bram,

    Mooi stukje weer. Wat vond jos trouwens van Gwenn's kweek?

    Gr,

    Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Ruud,

    Jos vond het voor een eerste kweek helemaal niet verkeerd. Daarnaast was Jos ook erg onder de indruk van de faciliteiten van Gwenn. Dat verwacht dus nog wat in de toekomst!

    Gr,

    Bram

    BeantwoordenVerwijderen

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.