zaterdag 17 oktober 2009

Yumegoi - Droomvis van Hisashi Hirasawa

Gedurende het wachten op enige activiteit van de ouderdieren bij de 'Jinko', de kunstmatige kweek bij Koi die ik gedaan heb tijdens mijn meest recente verblijf in Japan, heb ik genoeg tijd gehad om met Hisashi-san over van alles en nog wat te praten. Dat 'van alles en nog wat' beperkte zich natuurlijk tot de Koi, tsja waar moet je het anders over hebben in het land van de rijzende zon.

Na veel gepraat over en weer, vroeg ik Hisashi-san om zijn Yumekoi te tekenen. Yumekoi betekent letterlijk droom Koi. Stoor je niet teveel aan het frame van de Koi op de tekening, die heb ik namelijk getekend...


De droomkoi van Marudo is dus een Maruten Sandan Sanke, een driestaps Sanke met een tancho vlek. Ik zal gelijk eens mijn aantekeningen bij de tekening nader toelichten, want dit zal waarschijnlijk wel wat vragen opgeroepen hebben. Het is mijn letterlijke vertaling op de woorden van Hisashi-san. Ik heb het dus zo opgeschreven zoals hij het mij vertelde, maar mijn Japans is nog niet zo denderend dat ik het mooi genuanceerd kan opschrijven. Sommige dingen komen dus botter over dan dat Hisashi-san het daadwerkelijk meent.

Alle vinnen wit, geen tejime. Tejime is slechte kwaliteit, lelijk vies: Marudo is duidelijk geen fan van tejime (of tejima) in de vinnen. Tejime zijn de zwarte strepen op de vinnen van de Sanke. Dit komt volgens Hisashi-san lelijk over en verstoord de rust van de Koi. In mijn ogen is Tejime wat losstaat van de borstvinaanhechting juist een teken van hoge kwaliteit en stabiel zwart, daarnaast hebben redelijk wat Marudo Sanke Tejime, welke ook erg hoog van kwaliteit zijn. Daarnaast is de enige Grand Champion van Marudo een Sanke geweest met Tejime. Het ideaalbeeld van Marudo is echter een Sanke zonder Tejime.

Sumi alleen op het wit: Zwarte patronen zijn alleen welkom op het wit.

Kon Sumi (blauwachtig zwart), bekend van de Sadazo-bloedlijn, komt voor bij Sanke van onder andere Dainichi en Marudo: Marudo vindt de Sadazo bloedlijn de beste kwaliteit Sumi voortbrengen, welke op dit moment bij Sanke te vinden is. Het typische blauwachtige zwart komt erg indrukwekkend over, zie onderstaande foto van een Dainichi Sanke, welke een hoge prijs in de 80 BU-klasse (Best in Size of Variety) heeft gewonnen op de All Japan Koi Show van dit jaar:


Tijdens mijn verblijf in Japan van afgelopen zomer heb ik Shigeru Mano van Dainichi geïnterviewd. Tijdens dat interview heb ik gevraagd op welke Koi die Dainichi gekweekt heeft, het meeste trots op is. Dat is dus deze Sanke. Ik heb er alle vertrouwen in dat, wanneer de Koi nog enkele centimeters gegroeid is deze zomer, de Grand Champion titel pakt op de All Japan Koi Show.

Okayama (Momotaro) is nummer 1 in body, maar slecht Hi en Sumi: Het woord 'slecht' is een ongelukkige woordkeuze, iedereen weet dat Momotaro prachtige vissen kan kweken. Alleen Marudo is van mening dat zijn kweek alleen nog maar kan profiteren van de prachtige bouw van Momotaro Koi. Wie de Grand Champion van de ZNA Airinkai van 2008 live heeft gezien, snapt waarom. Die Koi is een ouderdier van Momotaro met een respectabele lengte van 106 cm! Zie onderstaande foto:


Het contrast tussen Sumi (zwart), Hi (rood) en wit is super zo, Kieuwplaten wit is perfect, Maruzome Kiwa (aftekening van het patroon dat de schubrand volgt) bij de rode patronen, maar juist weer niet bij het Sumi (zwart): Dit duidt op de compositie van het patroon van de geschetste Koi.

Jari Sumi is niet gewenst: Jari Sumi is spikkelig zwart, Jari betekent letterlijk kiezelsteen. Het zwart wat in kleine spikkels over het lichaam van de Koi loopt, is dus duidelijk niet gewenst.

Kasane Sumi: Zwart op de rode patronen is niet gewenst

Tsubo Sumi, sumi op wit. Is gewenst: Tsubo Sumi betekent niet letterlijk dat het zwart op het wit ligt, maar Tsubo Sumi betekent Sumi op de juist plek. Ook wel, kritieke sumi. Dit is dus eigenlijk een persoonlijke mening. De mening van Marudo is dus dat het Sumi op de witte patronen moeten liggen, het liefste tegen de rode patronen aan.

Makibara is belangrijk: De betekenis van Makibara is dat de patronen doorlopen vanaf de rug- richting buikzijde. Dit betekent bij Sanke dat de rode patronen over de laterale lijn lopen, wat imposant kan overkomen.

Odome van 3 cm is ideaal: Hisashi-san vindt een Odome van drie centimeter ideaal. De Odome is de ruimte tussen het begin van de staartvin en het laatste patroon. In het geval van de Sanke betekent dit het witte vlak tussen de kiwa van het laatste patroon en de staartaanzet. De 3 cm geldt dus voor een Koi van 92 cm!

Daarnaast staan er bij de Tancho-spot ook enkele afmetingen aangegeven. 3 cm tussenruimte tussen de ronde rode stip en de ogen is gewenst, aan beide kanten. Kata Sumi (zwarte vlek op de schouder) is ook zeer gewenst. Eigenlijk is dit het allerbelangrijkste element van een Sanke. Een Sanke zonder Kata Sumi is eigenlijk geen Sanke (al hebben natuurlijk heel veel prijswinnende Sanke dit niet).
Nogmaals, dit is dus droom Sanke van Marudo! Ik heb het afgelopen jaar kunnen zien wat zijn mogelijkheden zijn en zijn potentie is. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij deze Koi ooit nog eens gaat kweken. Het is en blijft natuurlijk een prachtig streven.

1 opmerking:

  1. Wauw, echt uniek materiaal dit, heel erg mooi om te lezen en te zien. Persoonlijk houd ik wel van tejime, doch wel in beperkte mate, niet meer dan enkele streepjes, niet in de oyabone en los van de vinaanzet. Die Sanke van Dainichi vind ik echt fabuleus. Body, patroon, plaatsing van het sumi. Moet je die staartaanzet eens zien! Wonderschoon! Zou graag eens zien hoe dit visje er uit heeft gezien als tosai van een centimeter of 20...

    BeantwoordenVerwijderen

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.