dinsdag 20 oktober 2009

Witte Wonder Wintergoed

Sommigen zullen hem meteen herkennen, voor anderen is het de introductie van iets nieuws. De Yuki Asagi, zichtbaar toepasselijk vernoemd naar het witte wintergoed dat 'sneeuw' heet, werd door KoiQuest al eerder geïntroduceerd op de Nishikigoi Novelle en wel hier.
Je kunt er onder andere lezen welke wegen zijn bewandeld om tot deze verschijning te komen. Inmiddels is door onze overzeese buren reeds interesse getoond in deze prachtige variëteit en zo verscheen zij reeds in het Engelstalige magazine 'Koi'. Zoals beloofd houden we jullie op de hoogte van de ontwikkelingen rondom deze variëtiet die al aardig begint in te werken op mijn verscholen chauvinisme. Dit jaar heeft de kweker, Jos Aben, een nieuwe bloedlijn ingezet voor deze Snow Asagi kweek. Hij spreekt ons toe:

Dit is hier een groepje van. Ik ben vooral blij met het wit in deze kweek. Vooral omdat de visjes pas 10 a 12 weken oud zijn. Ze zijn ook ongeveer 1 cm per week gegroeid waarop ze dus uitkomen op een 10 a 12 cm groot. Op onderstaande video zie je een Yuki Asagi van vorig jaar. Ik voorspel dat, hoe wit deze nu ook mag ogen, nog altijd 25 % witter zal worden. Van deze nieuwe kweek, weet ik zeker, dat deze zeker 40 % witter zal worden dan de Yuki Asagi in onderstaand filmpje.


Natuurlijk een hele verbetering, maar eigenlijk nog steeds een tussenstation. Deze nieuwe bloedlijn heb ik tot leven gebracht om uiteindelijk de twee bloedlijnen te kunnen kruisen. Doe ik dit niet valt meteen alles weg als er met een bloedlijn wat gebeurt en ook heb ik dan veel meer om op de toekomst te bouwen. Tevens kan ik niet uiteindelijk familie tegen directe familie zetten zonder hiervoor gestraft te worden met name in mismakingen en vooral ook lengtegroei. Vorig jaar was het percentage Yuki Asagi uit de kweek ongeveer 25 % en dit jaar was dat al zeker 35 %.  Het is mijn uiteindelijke doel om die 35 % nog eens te verdubbelen en dat gepaard te laten gaat met een hemelswitte huidkwaliteit.

Dat de wegen die bewandeld worden lang zijn, durft Jos ook zondermeer te tonen. Zo laat hij ons een vis zien afkomstig uit de Yuki Asagi kweek van dit jaar. Als leuke bijkomstigheid brengt deze kweek ook erg goede Kanoko Asagi voort. De Koi in het eerste filmpje is eigenlijk ook Kanoko. Onderstaand filmpje is overduidelijk een Kanoko. Deze vis heeft wellicht niet de ideale bouw en ook het wit is bij lange na niet goed genoeg, maar wat de vis wel heeft is een schijnbaar interessant kanokopatroon. Een zijspoor is namelijk het ontwikkelen van een kanoko dat dit effect vertoont tot aan de rugvin toe.

Degenen die opmerken dat deze Yuki Asagi nieuwe bloedlijn geen Ginrin vertonen hebben het bij het juiste eind. Ik vind het belangrijk de variëteit ook aan te bieden zonder glinsteringen op de schubben. Niet alleen is niet iedereen liefhebber van Ginrin. Ook kan ik op deze manier beter aantonen waartoe deze vissen in staat zijn wanneer het gaat om de kwaliteit van het wit. Ik verwacht niet dat deze asagi evenals de meer traditionelere asagi in veel gevallen, dat grijzige zullen gaan vertonen naarmate zij ouder worden. De grootste Yuki Asagi die ik heb zwemmen is momenteel rond de 65 centimeter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.