zaterdag 7 november 2009

Dankbaar tot op de bodem - Ben in Japan -

Met Sakai hadden we maandag al afgesproken om hem vandaag opnieuw te bezoeken. Echter bij aankomst bleek hij langer dan gedacht nog erg druk in de mudponds bezig te zijn. Geen probleem want er wordt dan gewoon een oplossing gezocht en nog geen 15 minuten later stond zijn vader op de stoep. Waarschijnlijk was die beste man ook aan het meehelpen en mocht hij even tot rust komen. De kwaliteit van de koi is hier onbetwistbaar hoog en volgens mij voor iedere koi liefhebber zichtbaar. Joachim nam ook meteen het net in eigen hand en zorgde voor een top selectie van zes koi, vooral Sanke en een mooie Shiro.


Het was bij Iwashita Koifarm van de heer Tdashi Iwashita waar wij vervolgens zijn binnen gestapt. Iwashita kweek GinRin Asagi, Ginrin Shiro Utsuri en Goromo maar koopt daarnaast ook erg veel in. Hier werden we bevangen door een prachtige Doitsu Shiro Utsuri die Ronald op de koop wist te tikken. Typisch van de Shiro (heb ik me een dag eerder laten vertelen door Rob) is dat deze echte “jumpers” zijn> En verhipt als het niet waar is we moesten continu de hand boven de shiro houden om te sprong uit de bowl te beletten. Bijzonder is ook de omvang van dit beestje, wat een kanjer zeg!

Bij de Koifarm van Maruju die vooral Tancho, Goshiki en Budo in huis heeft hebben we even op de bank wat gedronken en bijgepraat. In het koihuis hebben we naast het aanschouwen van vooral vele Tancho’s waar Joachim goede ervaringen mee heeft voor wat betreft de groeipotentie, nog naar de prijzen van koi uit de top kwaliteitbak geïnformeerd. Wij vroegen ons ook af na enkele exorbitante prijsstellingen of ze in Japan nog geen last hadden van de crisis.



Ons één na laatste bezoek was bij Koifarm Hosokai waar wij heel erg goed werden ontvangen door zijn zonen. De koffie konden we dus niet afslaan en zijn we gezellig buiten in de zon gaan zitten. Op aangeven van Joachim ben ik naar beneden gewandeld en op de bodem van een drooggelegde mudpond gaan staan om van bovenaf een mooie foto te maken. Zo gezegd zo gedaan dacht ik, maar ik verdenk die slimmerik ervan dat hij beter dan ik wist hoe diep je ondanks de drooglegging nog weg kunt zakken. Uiteraard waren m’n mooie witte schoenen nu mudpond bruin geworden, bedankt Jokie. (op de foto zie je rechts vader hosokai en links één van zijn twee zonen).



Daarna heb ik me af laten zetten in het dorp om nog vlug even rond te neuzen en wat inkopen te doen. Wel gezellig even helemaal alleen door de straatjes van Ojiya te wandelen. Je komt zo de leukste plekjes tegen.




De heren waren namelijk terug gegaan naar het privé koihuis van Sakai waar wij maandag mochten kijken om te bieden op een showkwaliteit Sanke, proficiat Joachim je hebt er een kanjer bij. Deze blijft nog eventjes in Japan...

Blij verrast was ik toen wij later (jammer genoeg voor het laatst) samen uit eten gingen en door niemand minder dan Hirasawa en Sakai uitgenodigd waren om bij ons aan tafel te zitten. Wat een afsluiting van een onvergetelijke week!

Graag wil ik mijn reisgenoten Joachim, Ronald, Wim en Rob heel erg bedanken voor de vooral gezellige maar ook leerzame momenten die ik met jullie heb mogen delen. De komende week wens ik Aqua Hobby en Koicenter Tiel heel veel succes bij het in huis halen van de beste koi uit het zuiden. Want jullie mogen in tegenstelling tot mijzelf nog een weekje door hunten. Zelf mag ik er om 05:00 uit om aan mijn terugreis te beginnen, pfff. En voor de minder gelukkige thuis op de bank of op het werk. Wij hebben het hier erg naar onze zin gehad maar tis geen vakantie, ik verwacht dagelijks ergens tussen de 3 en 5 uur slaap te hebben gekregen o.m. door het schrijven hiervan en het versturen van foto’s. Maar Ronald en Joachim hebben even korte nachten gehad omdat zij ook dagelijks hun website moeten voeden met foto’s, et cetera. Geen klaagzang hoor; zeker niet, ik wil alleen mijn respect uitten naar de heren omdat ik van dichtbij gezien heb hoeveel zij investeren in hun klanten. Elke bezoek selectie en onderhandeling staat in het teken van U en niet wat zij mooi vinden of betaalbaar achten. Maar willen mijn klanten dit en hebben zij dit er voor over. Heren jullie hebben i.i.g. een nieuwe fan erbij, ja, ja, Joachim misschien een nieuwe klant hahaha.


Mensen het was en is me een eer om iets te hebben mogen vertellen over mijn fantastische ervaring in koi country Niigata Japan. Mijn terugreis zal geen nieuws waarde hebben maar wellicht dat de films die gemaakt zijn later alsnog te bekijken zijn op deze site.

Sayonara & Arigato!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.