dinsdag 6 oktober 2009

Update van Marudo!

Ik vind het echt balen dat ik nu alweer zo'n tijd in Nederland ben. Ik mis de sembetsu, ik mis de Tosai ikeage, ik mis de ikeage van Nisai en ouder en ik mis het werk op de farm in het algemeen. Af en toe heb ik nog wel contact met Devin. Devin is een 20-jarige Amerikaan, welke al vanaf zijn 17e met tussenpozen voor Marudo werkt. Hij spreekt overigens vloeiend Japans, althans zo klinkt het in mijn oren. Van Devin kreeg ik te horen dat ze begin september begonnen zijn met de ikeage van Tosai en vanaf 10 oktober zullen ze gaan beginnen aan de ikeage van Nisai en ouder. Het mooie is dat alles ingepland wordt, er hangt in de huiskamer bij de familie Hirasawa namelijk een grote (Koi)calender waarop alles wordt opgeschreven. Medio midden november zullen ze pas klaar zijn met de ikeage, wat wil je ook met zo'n grote kwekerij waar zich ongeveer 54 Tosai mudponds en 50 mudponds voor Nisai en ouder bevinden!

Jammergenoeg maakt Devin, in tegenstelling tot mij, geen foto's tijdens de werkzaamheden op de farm. Dus ik kan jullie geen recente foto's laten zien van de werkzaamheden en de vissen op de Marudo Koi Farm. Gelukkig blijf ik nu via de email wel op de hoogte van alle gebeurtenissen op de kwekerij. Zo kreeg ik dus laatst van Devin te horen dat mijn Showa, zie Nieuws uit Japan, niet uit de mudpond is gekomen. Dat was natuurlijk wel erg balen, maar ik houd de hoop dat de vijver nog niet volledig leeg is. Dit zou betekenen dat de Showa nog in het laatste waterlaagje van plusminus 10 cm zou moeten zwemmen. Als dit niet het geval is, zal Hisashi-san (ik moet hem trouwens Shacho = baas, noemen) voor mij een ander uitzoeken.

Een kleine troost is dat ik dit najaar waarschijnlijk mijn Sanke wel weer zal terugzien. Ik denk dat ik deze laat overkomen naar Nederland, want ik heb het gevoel dat ie niet voldoet aan de eisen van Shacho om door te laten groeien tot Sansai in de mudponds. De Kohaku wil ik echter nog wat langer in Japan laten zwemmen, mits deze voldoet aan zijn eisen. Alhoewel het volgens de Shacho geen enkel probleem is om mijn Koi nog voor langere tijd op de kwekerij te laten.

Volgend jaar zomer is het weer mijn bedoeling om richting Marudo te gaan om te helpen met de kweek en de Sembetsu. Tot die tijd zal ik proberen mijn honger te stillen met kennisdeling en -vergaring.

Was het maar weer zover....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.