maandag 26 oktober 2009

'Als een Kind bij Intertoys' - Ben in Japan -

Vertrokken uit “ut schôonste stad van ut land” (lees: Tilburg) met de trein en vergezeld met koffer en rugzak ging ik naar Schiphol. Bij het inchecken kon mijn reis al niet meer stuk want ik mocht vliegen in een ruimere stoel met meer beenruimte en een wat groter beeldscherm dan eigenlijk de bedoeling was.
Dit omdat de vlucht volgeboekt was, tja en daar zeg ik natuurlijk ook geen “nee” tegen. Het was een prima vlucht naar Narita in Japan waar we een dag later arriveerden en ruim 11 uur over hebben gevlogen. Maar ook de aansluitende treinreizen, eerst naar Tokyo en vervolgens naar een voorstad van Niigata verliep heel soepel. De teller stond uiteindelijk op 21 uur reizen van deur tot deur toen ik heel gelukkig even neerplofte op mijn hotelbedje in het plaatsje Ojiya. Ja heel even maar want we mochten al snel mee met onze gastheer Rob (Rob de Vos van Ornafish) om een hapje te eten. Wat een leuke ervaring was dat zeg om in een klein gezellig Japans restaurantje je schoenen uit te doen om vervolgens op een kussentje op de grond aan tafel te gaan zitten. Daar hebben we heerlijke hapjes gegeten met wat potten bier en sake achteraf. Mijn tafelgenoot, een heel ervaren “koi hunter” die ik later nog wel even introduceer, liet mij weten dat het gebruikelijk is om op de eerste avond van aankomst in Japan ook “even” wat te gaan drinken ergens. Ahuh, je raad het al ik kon gelukkig nog maar net zelfstandig naar mijn kamer toe, hik!

Day 1 – 26 oktober 2009
Met een flinke slaapachterstand begon mijn ochtend wat moeizamer dan gebruikelijk. Het laatste waar ik aan dacht bij het opstaan was….opstaan. Maar ja ’s-Avonds een vent dan ook ’s-Morgens een vent zullen we maar zeggen. Ik dacht overigens heel slim te zijn om maar niet te gaan ontbijten en ik had daar ook echt geen behoefte aan. Wel had ik een beetje nadorst en dus heb ik gauw 2 juz’tjes gedronken. Gelukkig was onze eerste stop maar een paar minuutjes rijden met de auto vanaf het hotel. Het was meteen bij het uitstappen bij Koi Farm Marudoh waar die Juz’tjes er even vrolijk weer uit kwamen. Hoor ik later op de dag dat het helemaal niet zo slim van mij was om iets “zuurs” op de maag te hebben na en stappartij, grrrrrrr.

Eerste bezoek - 08:40 Deze eerste stop bij de heer Hisashi Hirasawa, beter bekend als Marudoh was voor mij persoonlijk een hele bijzondere. Het is namelijk de showa van Marudoh die mij hierheen heeft gebracht. Marudoh heb ik bij de aanvang van de competitie op de Beekse Bergen in mei 2008 voor het eerst ontmoet; toen voor mij al een hele eer. En nu sta ik hier in Japan op zijn koi farm, het cirkeltje is hiermee nu rond zullen we maar zeggen. Wij hebben hier twee verschillende op 100m van elkaar liggende accommodaties bezocht waar voornamelijk Go-Sanke te zien is. Wil ik nog een beetje op tijd in bed kunnen liggen na een koidag als deze en jullie niet al te veel te vermoeien met onnodige proza dan lijkt mij beter om wat korter van stof te zijn en vooral de highlights van de dag eruit te vissen.

Tweede bezoek was aan de heer Yoshikazu Otsuka eigenaar van Otsuka koi farm en bekend van zijn Gyakume Asagi wat eigenlijk “omgekeerde” Asagi betekent, hetgeen betekent dat de positie van de kleuren ten opzichte van de “gewone” Asagi omgekeerd zijn. Op de Gyakume is de blauwe ring in het midden van de schub waarbij de randjes van gin of zilver zijn. Bij de gewone Asagi zijn de randjes juist blauw van kleur. Hier hebben mijn reisgenoten enkele mooie Ki Utsuri gekocht, die rijkelijk aanwezig waren.
'Heel verrassend toen wij daar aankwamen was het om te zien dat de heren net terug waren van de mudponds met een vracht top Kohaku'
Bezoek drie was aan de heer Katsuyuki Hoshino van Hoshikin Koifarm. Heel verrassend toen wij daar aankwamen was het om te zien dat de heren net terug waren van de mudponds met een vracht top Kohaku. Heerlijk om nu in het echt te zien hoe Hoshino persoonlijk de selectie verricht en de Kohaku van super top tot top want laten we wel wezen hier worden wellicht werelds beste Kohaku gekweekt en zelfs de slechtste die hier werden uitgeladen zijn pracht exemplaren. Morgen gaan we terug om opnieuw te kijken en misschien iets te kopen.


De volgende top kweker op de agenda was Dainichi Koi Farm. Wat valt daar eigenlijk nog over te zeggen anders dan dat de showa nog steeds van een herkenbare top kwaliteit is, de bassins die we gezien hebben  zijn ruim en professioneel van opzet zijn.



'Sakai beloofde daarbij dat deze Nissai van 60-65 cm later de all Japan koi show zullen winnen'
Stop nummer vijf, Yammamatsu Koi farm. Ontvangen met een bakje groene thee door de heer Toshyaki Sakai himself, die onlangs nog werd geïnterviewed door Tiebo en Bram. Het is mede door mijn reisgenoten Joachim en Wim dat wij hier wellicht iets meer te zien en te horen hebben gekregen dan de gemiddelde koper/bezoeker. Joachim Luisman (34 jaar) en zijn vader Wim Luisman (59 jaar) Hebben Toshyaki Sakai onlangs ontvangen in Nederland en hadden nog een leuke herinnering presentje om persoonlijk af te geven. De heren Luisman hebben in Tiel een overdekte verkoopruimte van 2200 m2 met Japanse koi en een groot assortiment aanverwante artikelen. Joachim is eigenaar van de zaak en zijn vader is als hobbyist mee, maar help ook mee met de selectie.

Zij reizen al 7 jaar door heel Japan om de betere koi te kunnen kopen. En beginnen vaak in Niigata te zoeken en vervolgen hun zoektocht naar Okayama, Osaka, Hiroshima en Kyushu. Van huis uit ooit begonnen als hobbyisten en altijd in de ban van de koi geweest. Zij verkopen uitsluitend Japanse koi. Een belangrijke introductie om even over te brengen enerzijds om te begrijpen waarom juist wij bij Sakai iets bijzonders hebben mogen mee maken en anderzijds weten jullie mede waardoor ik al rijkelijk wijzer ben geworden. Nou en ik zou het kort houden, haha. Tijdens het thee drinken stelde Sakai-san voor om naar een andere koi onderkomen te gaan zo’n 10 minuutjes rijden daar vandaan. Hier heeft hij naar zijn zeggen hele speciale koi-exemplaren zwemmen en ook is het daar waar hij ook koi van klanten heeft. Het was ook echt niets te veel gezegd van Sakai! Geheel uit eigen beweging begon hij meerdere super, super mooie Sanke te netten de foto’s spreken boekdelen.

Hij vertelde bij deze twee Sanke dat wij de eerste kopers/bezoekers waren die deze meiden te zien kregen en beloofde daarbij dat deze Nissai van 60-65 cm later de all Japan koi show zullen winnen. Ongelofelijk aardig bezoek hier dus, waarbij Sakai bij de afscheid hoopte dat wij ons vermaakt hadden. Want dat was zijn bedoeling, niet om ons iets te verkopen maar om ons iets heel bijzonders te schenken. Met dank aan Joachim en Wim die op Sakai de afgelopen zomer in Koicenter Tiel duidelijk indruk hebben gemaakt.


Tot slot bezochten wij de gebroeders Daisuke en Toshinori Ishihara van Yagenj koi farm als 6e en laatste van vandaag. Wat je hier meteen opvalt als je binnen stapt is niets en dat is het mooie ervan. Heel strak, erg opgeruimd zeg maar.

Minimalistisch haast zo kun je de inrichting van dit pand het best beschrijven. Het water van de zwarte bassins heb ik me laten vertellen is nergens helderder dan hier en dat betwijfel ik ook niet, wow! Het is hier dat wij samen ongeveer 17 koi van ongeveer 40 tot 65 cm. hebben gekocht. Yep, wij, oftewel ik heb ook twee koi hier gekocht. Een tweejarige Kohaku van ongeveer 40 cm. sneeuwwit en rood zoals het hoort. Het hi op de Kohaku is nog volop in ontwikkeling is en is iets om naar uit te kijken. De 3 jarige Sanke meet ongeveer 65 cm. en zal voor mij een van de grotere exemplaren in de vijver zijn. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Nou luitjes tis hier 00:49 en ik moet nog alle foto’s uitzoeken en doorsturen naar Tiebo zodat jullie hier hopelijk lekker van kunnen genieten.

Oyasuminasai / Goedennacht

P.S. morgen stel ik mijn derde reisgenoot aan jullie voor en die komt van over de grens (vanuit Holland bekeken dan)

2 opmerkingen:

  1. Hi Ben,

    Wat leuk dat we het zo allemaal kunnen lezen wat je daar meemaakt en ziet...we zijn superblij voor je en natuurlijk mom moest weer huilen...Hi,hi...Geniet ervan!


    Love Ya, Mom,Jason,Urs & Jay

    PS; Sunday 5 pm, homemade fries & frikandellen/kroketten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ben,

    Erg tof om op deze manier je ervaringen te kunnen volgen! Ook voor mij is dit een spannende week, ik zal namelijk foto's van mijn Koi bij Marudo te zien krijgen. Die twee Sanke van Yamamatsu...dat zijn de Koi waarvoor je naar Japan gaat! Wat een vissen met potentie zeg... Nisai? Ik denk eerder Sansai, maar dat mag de pret niet drukken. Geniet ervan, deze week is zo voorbij.

    Groeten,

    Bram Rohaan

    BeantwoordenVerwijderen

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.