vrijdag 21 augustus 2009

Tintelende Tenen

Het is weer zover, Nederland maakt zich op voor de 17e Holland Koi Show. Een groots evenement in de prachtige kasteeltuinen van Arcen doet tienduizenden hobbyisten verheugen naar morgen.

We zitten in het helst van het seizoen en met de warmste dag van het jaar nog stromend in onze aderen, viert het hobbygevoel hoogtij. Hongerige Koi aan het oppervlak, smekend naar een korreltje voer, je kunt ze haast zien groeien en dat maakt je enthousiast. Eigenlijk wil je je filterlijn wel uitbreiden met een tricklefilter of een ozonlijn. Een extra luchtpomp wellicht of zal ik mijn matten vervangen voor een bwb? Misschien ben je wel op zoek naar ideeën om je vijver te overkappen na die laatste strenge winter of zoek je een automatische spoelklep op je beadfilter? Zelf ben ik nog steeds erg geïnteresseerd in automatische meetinstrumenten en ik zoek nog een goede microscoop.

Ach, ik weet eigenlijk wel hoe het gaat. Het ene in het hoofd, kom ik met het andere thuis. Misschien wel een leuke beursaanbieding of iets waar ik tegen aanloop. Waar ik zeker tegen aanloop zijn de mensen die ik ken van het forum. Prachtig is dat, om elkaar dan weer eens te zien als waren we oude bekenden van die camping in Frankrijk en in levende lijve te praten over Koi, terwijl we kijken wie wij de rechtmatige eigenaar vinden van de Grand Champion Award. Een praatje maken met de dealers en natuurlijk even spieken wat ze aan levende have hebben zwemmen.

In principe koop ik geen Koi op een beurs, maar wat nu als ik verliefd wordt, dat kan. Eigenlijk is er niet zoveel aan de hand. Als je een goed vertrouwen hebt bij de dealer en bovenal een goed quarantainesysteem om de Koi op te vangen, zou het geen probleem moeten zijn. Als ik dan maar niet zo hypocriet ben als dat ik ben geweest om de Koi na twee dagen al over te zetten naar de vijver, nee, een goede quarantaineperiode beslaat minstens 4 tot 8 weken. Ik kan je adviseren om met de dealer voorwaarden af te spreken over hoe te handelen, wanneer er wel complicaties tijdens deze quarantaineperiode optreden.

Het gesmak van mijn Koi doet mij wakker schrikken en een warm gevoel bekruipt me. Oei wat heb ik er zin in om te gaan, mijn ogen glanzen en mijn tenen tintelen. Samen keuvelen over Koi, iets wijzer worden en een geweldige tijd beleven. Nog even snel de kortingsbonnen uitprinten en Arcen...here I come!



p.s. Tip: Spreek met het thuisfront geen tijd af wanneer je thuis zal zijn, want eenmaal in de ban van Koi... ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.