dinsdag 11 augustus 2009

Hobby Pur Sang

In navolging van de eerder besproken ontwikkeling van mijn Sekiguchi Showa in Breeder knows best, lijkt het me tijd voor een update!


Deze Sekiguchi Showa laat zich niet zomaar raden en bevestigd voor mij dan ook de gedachte dat de showa de spannendste van allen is om te volgen in haar ontwikkeling. Dit visje selecteerde ik iets langer dan een jaar geleden, eind mei 2008 op een lengte van 20 cm. Mijn beweegredenen tot de aankoop las je al eens in Breeder knows best.
De vis won snel aan body en pakte binnen amper 2 maanden al 5 cm in de lengte. De vis groeide daarna gestaag door en ook de body nam verder toe. Het motoguru trok van buiten langzaam naar binnen en zowel op het hoofd als op de rechterzijde verschijnt er heel licht al enige aoji aan de oppervlakte. In december meet ik de vis op 31 cm, hetgeen betekent dat de Koi 10 cm is gegroeid in een half jaar tijd. Deze driestapse ontwikkeling van 20 naar 25 naar 31 cm zie je hier:De winter is streng, koud, bar en niets ontziend. De Koi wordt welliswaar buiten gehouden, maar de vijver wordt wel overkapt. Met een 2 kw verwarming, houd ik de temperatuur op minimaal 8 graden Celcius. Dit was de eerste keer dat ik zowel overkapte als verwarmde. Achteraf een vermoedelijk wijze beslissing gezien de vele problemen waarmee grote getale hobbyisten kampten het afgelopen voorjaar. In de vierde maand van dit jaar, wanneer de vissen onder de overkapping vandaan worden getoverd, wordt ik aangenaam verrast door de Sekiguchi Showa. Tijdens de wintermaanden is ze een heuse centimeter gegroeid, maar dat is niet waar ik van op keek. Het sumi, dat nog zo ver onder de huid leek te liggen, is als een jekko naar de oppervlakte gekomen. Precies op de juiste plaatsen verschijnt het sumi en over het hoofd steekt een diagonaal over van achter de kieuw tot aan de neus, hetgeen een wonderschone menware achterlaat. De Koi laat mij het sumi erg goed smaken en het maakt van de vis werkelijk een plaatje. Het ligt er daadwerkelijk lakzwart op. Het enige sumi wat nog niet geheel tot uiting wist te komen is dat op de obachi (bovenzijde ozutsu), terwijl juist dit patroon zo belangrijk is om het gemis aan hi te compenseren in dit deel van de body.

Al op de show van Koi2000, waar de showa als 1e in haar klasse werd beloond, had ik het waargenomen, maar er nog niet bij stil gestaan. Bij thuiskomen valt het dan ook echt op, het sumi trekt weer terug..? Daar waar de Koi in april nog hoop gaf dat al het aoji door zal komen, heeft deze vis inmiddels weer ingeboet aan deze verblakerdheid! Het Sumi dat zo mooi doorgekomen was in december, is zowaar weer helemaal weg getrokken tot een vaag aoji. Wat gebeurd er met mijn Koi, moet ik me zorgen maken? Aan wie kon ik dat beter vragen dan aan Sekiguchi zelf. Zijn antwoord was als volgt;
I saw showa's photo. Showa's sumi recide in warm water,and sumi come up in cold water. So you don't worry. Generaly 2sai-showa's sumi is bad sumi. Showa glow old, Sumi have a tendency to come up.
Inderdaad, het sumi was zo sterk opgekomen in de wintermaanden toen de temperaturen sterk dalende waren. Nu het langzaam warmer werd, trok het sumi weer terug. De vis speelt nu weer een iets vrolijkere noot zonder het dramatische zwart en na het geruststellende antwoord van Takamitsu Sekiguchi, kan ook ik iets vrolijker zijn, in de hoop dat de dramatiek de toekomst weer zal kleuren, inclusief de obachi. Heeft deze Showa Sanshoku mij daadwerkelijk een sneakpreview gegeven of was het visje gewoon op zijn top na één jaar? I think Breeder nows best.
Enkele dagen terug heb ik het diertje eens weer vast gelegd op de gevoelige plaat. Inmiddels doet de showa 37 cm aan de lat. Dat is dus 6 cm dit seizoen tot nu toe en in totaal is de Sekiguchi Showa in 14 maanden tijd, 17 cm gegroeid! Er zijn grotere nisai, maar ik ben er zondermeer erg blij mee.Het sumi is redelijk consistent en toont vooralsnog niet de intentie heel snel weer aan de oppervlakte te verschijnen. Hetgeen dat opvalt is dat er nog wel een deel van de menware zichtbaar is en ook een schouderpatroon is in grotere prortie achtergebleven dan voorheen. Het sumi dat er al op zat is echt lak en lakzwart. Wat opvalt is dat al het sumi dat boven op het hi ligt wel prominent aanwezig is, terwijl al het sumi dat in het shiroji ligt, bijna volledig is weg getrokken.

Zegt dit nu iets over het sumi, of meer over de kwaliteit van het sumi? Zou Takamitsu gelijk hebben en zal het volgend jaar weer terug komen?...erg spannend, echt erg spannend. De bouw is en blijft super. Het hoofd misschien iets smal, maar het stoort me absoluut niet, onder geen beding. De groei is zeker respectabel. Ik hoop dat ze dit zeizoen de 40 nog mag halen. Dat zou mooi zijn en dan volgend seizoen op naar de 50!

Deze showa heeft mij al erg veel hoofdpeinzingen gebracht. Geselecteerd op 20 cm en de toverbal die het blijkt maken haar een intrigerende schone en belichaamt dat wat voor mij de Koi betekent, dit is hobby pur sang!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.