dinsdag 9 maart 2010

Dag 3 - Eindelijk bij de kwekers langs

Eindelijk was het zover, maandag... De eerste dag waarbij enkele kwekers bezocht zouden gaan worden. De dag begon bij Yoshinori Tanaka, welke vooral bekend staat om zijn metallic en doitsu variëteiten. voor mij de eerste keer dat ik de kwekerij van deze man bezocht, dus ik was zeer benieuwd naar zijn vissen. In het grotere koihuis sprong voor mij vooral een grote Kohaku in het oog, welke nogal indrukwekkend overkwam tussen alle (kleinere) Goshiki, Kujaku en andere variëteiten. Daarna zijn we bij zijn tosai wezen kijken. Tanaka-san had al een selectie gemaakt van 200 stuks, waarvan Jos er 40 van heeft aangeschaft. De selectie bestond uit Yamatonishiki, Kohaku, Doitsu Kohaku en Goshiki. Ik was vooral onder de indruk van zijn Yamatonishiki. Ook heeft Jos 5 hele interessante Kohaku aangeschaft, welke voort zijn gekomen uit een kruising van een Matsue Kohaku (Sensuke-lijn) en een mannelijke Murata-kohaku (zeer bekend in Japan).

 Zoals ik al eerder heb aangegeven, ben ik hier niet alleen om Koi te kijken. Mijn doel is ook om het initiatief KoiQuest bij de kwekers voor te stellen. Het doel hiervan is om de communicatie tussen de kwekers in Japan en de hobbyisten in Nederland (en verder) te intensiveren en informatie van kwekers te verkrijgen. Daarbij een origineel relatiegeschenk in de vorm van een handdoekje, zie onderstaande foto's.

De volgende stop was bij Kaneko, wat een geweldige Kujaku heeft die man zwemmen! Daarnaast zijn zijn Shiro Utsuri en een enkele Doitsu Ochiba ook om van te smelten. Niet alleen kwalitatief zijn Kaneko's Kujaku geweldig, maar ook de lengte. Nisai tot 60 cm zijn geen uitzondering meer! Zelfs de meeste Go-sanke kwekers kunnen dit niet bijbenen. Hier werd vooral aangedrongen op een poging om de allerhoogste kwaliteit tosai Kujaku te mogen selecteren. Het heeft wat voeten in de aarde gebracht, maar het is Jos gelukt: hij mag als enige uit zijn jumbo tosai Kujaku selecteren. En dit zijn er ook echt maar 80! Ik heb ze in het troebele water gezien (het voederautomaat stond nog flink te draaien), ik ben echt heel benieuwd hoe ze eruit zien in helder water. Zoals het bij HQ-tosai gaat, worden deze nog dagelijks volop gevoerd. Een extra afspraak moet dus gemaakt worden om later in de week terug te komen voor deze selectie.

Vervolgens werd er in het gezamenlijke koihuis van Kaneko, Fujio Oomo en Marusho Tanaka (Niigata Nishikigoi Direct) een blik op de tosai Sanke van Marusho geworpen. Zijn Sanke zijn van de Sadazo-bloedlijn. Deze staan vooral bekend om hun grote rode patronen en volle blauwachtige sumi spots. Ook hier is een afspraak gemaakt om uit de hoogste kwaliteit te mogen selecteren. Naast de kwaliteit was ook hier  de grootte indrukwekkend. De grootste tosai Sanke van Marusho was gewoon 50 cm! Wie zegt er nu dat Niigata Koi klein zijn!?  Het geheim was vooral de lage bezetting in de vijvers, aldus Marusho. Zowel bij Kaneko als Fujio Oomo heb ik ons (ja ik kan nu wel de ons-vorm gebruiken als ik over KoiQuest praat, al is Tiebo 'gewoon' hard aan het werk in Nederland) voorgesteld en heb ik drie dvd's gehad met vooral beeldmateriaal van ikeage. Heel erg bedankt, Fujio!
Tussendoor nog even bij Nogami langs om een afspraak te maken om ook hier weer hoge kwaliteit tosai uit te zoeken. Nogami is echt een topper op het gebied van Kohaku en Showa, jammer dat er nu weinig van te zien was in de modderbruine binnenvijvers. Er werd duidelijk flink gevoerd. Ook hier zullen we deze week terugkomen.

Als afsluiter werd Shintaro bezocht. Shintaro is bij de meesten wel bekend als de kweker die vloeiend Engels spreekt en vooral in geringe aantal hoge kwaliteit Matsunosuke Sanke kweekt. De laatste jaren kweekt hij ook Showa en wat Kohaku. Echt een kleine kwaliteitskweker dus. Zijn tosai koihuis bestaat uit vier bakken met daarin alleen maar goede vis. Echt elke Koi heeft een volle rode pigmenatie, goede glans en goede tot zeer goede bouw. Vooral de volle rode pigmentatie welke bij geen één Koi blekere plekken vertoond, maakte op mij veel indruk. En natuurlijk heeft Jos uit alle vijvers Koi gekocht, startende bij vijver 4 waarin de net geselecteerde Tateshita zich bevonden. Na aankoop van deze Koi ging het sleepnet in vijver 3, waaruit enkele Tancho Showa werden aangekocht. Bij vijver 2 werd het helemaal interessant, hier werden twee Sanke met droomsumi uitgezocht en een indrukwekkende Showa met veel onderhuids Sumi. Uit vijver 1 werd één van de allerbeste Koi van Shintaro aangekocht, een zeer indrukwekkende Nidan Sanke met een typische Matsunosuke lengtebouw, supervol benipatroon met de schubkernen extra donker ingekleurd en een patroon welke ook nog eens op shows goed zal scoren. Echt een toppertje dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.