maandag 15 maart 2010

Dag 2 van de uitgebreide cursus visziekten

De tweede cursus dag zit er al weer op. Eigenlijk best wel jammer dat het zo snel gaat. Iedereen was weer aanwezig, behalve… Bram. En aangezien die iedere voorgaande les een (heel goed) verslag had geschreven, en dat op het eind dit pas tot de meeste van ons doordrong, greep ik mijn kans, en wierp mij direct op als vrijwilliger. ;)   door Fred B
Rond half tien kwam ik weer op de parkeerplaats aan. De schone keukenprinses van de vorige keer was er niet, dus mochten we door de hoofdingang naar binnen, om ons te verzamelen bij het koffiezetapparaat. Daar werden de meningen al gelijk verdeeld. Er was 1 groep die vond dat het (vooral als je naar buiten keek) “kortebroekenweer” was, en de andere groep vond dit onzin, omdat zij thuis eerst nog 2 cm sneeuw van hun voorraam moesten verwijderen. O ja; er was nog een derde groep zonder mening (cda’ers) die buiten stonden te roken.
De lesdag begon met de vragen hoe de vorige lesdag, en leerwerk door iedereen was opgeslagen. De meeste gaven aan dat zij toch veel moeite hebben met de scheikunde. Na wat overleg is besloten om dit verhaal thuis nog maar een paar (veel) keer door te nemen, en hier later tijdens de cursus, of als er vragen zijn, op terug te komen.
Hierna hebben we de diverse gemeten waarden van het water in de verschillende aquaria besproken van de vorige keer, en uitleg gekregen van het hoe en waarom, in de bakken water, en wat hier eventueel aan te doen is. Er waren bijvoorbeeld bakken met een vrij hoge ph. Het kraanwater is 8, dus verversen heeft ook niet zoveel zin. Hoe kan je dan de ph naar beneden krijgen? Daarop volgde de oplossing van turf in het filter, tot als je direct zonder chemische middelen resultaat wil zien, is toevoegen van regenwater de oplossing (dit is natuurlijk heel kort samengevat, dus nu niet direct verversen met regenwater)

Het volgende onderwerp was; teken even de ideale Koi-vijver (voor de Koi dan dus..) Nou “eitje” dus….niet. Want ik begon te tekenen, en onbewust teken ik er toch eentje in mijn voordeel, en niet perse in het voordeel van mijn Koi. Eigenlijk weet je in je hart best wel hoe die er uit moet zien, maar zo’n rechte bak is toch wel lekker makkelijk. Menno was zo stoer om zijn ontwerp op het bord te zetten, wat ons de ruimt gaf om een discussie te starten. Maarrrrrrrrr dat was voor later, want Tony had het sein voor de lunch gegeven.

Dus op naar het prima verzorgde “lunchondbijtbuffet” waar we even onze gedachten konden afleiden over of er wel genoeg gevaren zijn op de Waddenzee, waarvoor monsterkrabs, het de moeite vinden om even Rottumerplaat aan te doen. De middag was het meest besteed aan practicum onderzoek. We mochten in het laboratorium onderzoek doen, naar gezond water, ongezond water, en “zoekhetmaaruit” water. We mochten naar binnen zonder de welbekende witte jassen, want dat had totaal geen zin.

Het eerste was het maken van zogenaamde “natte” preparaten, en het hiermee leren werken met de microscoop. Toen dit gelukt was, leerden we het maken van droge preparaten, en droge preparaten met kleurstof. (bij de uitleg van de kleurstof werd voor iedereen duidelijk dat zo’n witte jas helemaal niet zo’n dom idee was) Voor deze uitleg had het PTC+ speciaal Peppie en Kokkie ingehuurd om deze ambacht in een soort van cabaretachtige voorstelling aan ons voor te doen. Na deze voorstelling wist dus iedereen precies hoe het –niet- moest. Niet dat iemand hiervan had geleerd, want als ik voor ieder levend organis..(iets) dat door de gootsteen is gespoeld, eten had moeten koken, dan had deze tekst hier niet gestaan, maar zat ik nu te piepers schillen. Maarrr (dat mag ook gezegd worden) uiteindelijk stond wel iedereen naar Peppie zijn goedgelukte preparaat te staren.

Terug in de klas begonnen wij weer over de “ideale vijver”. Dit wekt toch wel veel vragen over en weer op. Wat ik er van begrepen heb, is dat ik in mijn rechte waterbak, op een simpele manier, betere omstandigheden kan creëren voor de vissen. Het is alleen aan mij; wil ik dit ook? En dan moet je jezelf toch eens achter de oren krabben; wil ik dit ook? Ga ik voor mijn eigen gemak, het welzijn van de vissen, of zoek ik een gulden middenweg..

Even ruim 16.00 uur was het genoeg, en ging ik weer via het achterdeurtje terug naar de auto om weer naar huis te gaan, alwaar ik eerst even een verfrissend frisje heb genomen om alles eens rustig te laten doordringen. Maar de moraal van het verhaal (lesdag) is; stabiliteit                                  foto's: Albert-Geert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.