zondag 21 maart 2010

Dag 11 - Aan alles komt een eind

Het heeft even mogen duren, maar hierbij dan de laatste dag van de Japan trip. Na thuiskomst van de lange vlucht was ik alweer razend druk met de studie, mijn vissen en  de uitgebreide cursus visziekten in Barneveld, waar ik gisteren ben geweest. Mijn excuses dus voor de enkele dagen vertraging van de laatste dag, maar het is zeker de moeite waard om het alsnog even door te nemen. Vandaag was namelijk weer een speciale dag. Van te voren was het al duidelijk dat er zeer efficiënt te werk zou moeten worden gegaan vandaag, anders zouden de benodigde Koi niet meer kunnen worden aangeschaft deze trip. Vandaar dat we ook een halfuur eerder vertrokken, en wel richting Sekiguchi. De farm van Sekiguchi ligt op ongeveer een uur rijden van het hotel en ligt dan ook een beetje geïsoleerd in het skigebied Usawa. Na een hartelijk welkom en het tijdens deze trip zoveel gebruikte "O-hisashi buri desu ne!" (long time no see) werd er eigenlijk gelijk begonnen met het handpicken van hoge kwaliteit tosai. Voor dit seizoen is er een nieuw oyagoi gebruikt, een enorm indrukwekkende 80 cm+ Showa met redelijk veel Beni en een indrukwekkend diep Sumi, aanwezig. Dit is ook wel in de nakomelingen terug te zien, wat een frisse en knallende kleuren:
En let vooral niet op de bordjes 'Sold out'!
Oyagoi

Na nog enkele andere aankopen was het tijd om even een kopje koffie (in mijn geval groene thee) te drinken in het traditioneel ingerichte huis van de Sekiguchi familie. Sinds de trip van Jos, waarin in het reisverslag veelvoudig het woord tategoi wordt gebruikt, is er veel discussie over de echte betekenis van het woord. Niet dat Jos er wat aan kan doen, ik heb letterlijk gezien dat hij bij vele kwekers uit de beste bakken zijn tosai selecteerd, maar omdat het woord tategoi nu eenmaal enorm snel in de mond wordt genomen. Vandaar dat we de gebroeders Sekiguchi hun mening aangaande het woord tategoi hebben gevraagd en een duidelijk antwoord hebben gehad. Jos Aben zal hier binnenkort bericht over doen op Nishikigoi Novelle. Ook ik heb nog even de tijd gehad om KoiQuest bij de gebroeders Sekiguchi (Masayuki en Takamitsu) te introduceren. Zij vinden het een heel erg goed initiatief en zijn dan ook zeer bereidt om informatie met ons (en dus jullie, de hobbyisten) te delen. Rechtstreeks contact met de gebroeders Sekiguchi is nu dus ook mogelijk!
Na Sekiguchi was het tijd voor een stop bij de kweker Satoshi. Satoshi werkt nog niet zo heel lang voor zichzelf, ik meen nu een jaar of drie. Deze kweker verbaasde mij over zijn kwaliteit Doitsu Ochiba Shigure en Shusui. De Ochiba kweekt hij dit seizoen voor het eerst en de Shusui nu voor de tweede maal. Een kweker om in de gaten te houden dus!

De volgende stop zou Toshiaki Sakai, oftewel Yamamatsu Koi Farm worden. Na een blik in zijn koihuis geworpen te hebben, kun je maar één ding stellen: Wat een klasbakken zwemmen daar rond! Het aanschouwen van de jumbo Koi maakt hebberig en al snel werden de hoge kwaliteit tosai tevoorschijn gehaald. Deze bedenker (samen met Toshio Sakai) van de Matsunosuke Sanke bloedlijn blijft nog steeds bij de top behoren met zijn Sanke. Tijdens het interview met Toshiaki Sakai (zie afgelopen Koi Wijzer) werd al duidelijk dat hij zijn tosai breder en het sumi dikker wilde hebben. Die verbeteringen zijn bij de beste tosai erg goed terug te zien. Vooral het sumi is lakzwart en vormt volle patronen. Tezamen met het volle oranje-achtige beni, de typische langgerekte bouw en de supergoede glans, zijn deze tosai Sanke van de Yamamatsu Koi Farm stuk voor stuk vissen met een enorm toekomstpotentieel.  
Helaas was er hier weinig tijd, vandaar er na verschillende tosai-selecties we weer snel verder moesten. Naast zijn Sanke, zijn de Shiro Utsuri, (Ginrin) Showa en Kohaku ook erg indrukwekkend. Naar mijn mening behoort deze kweker tot de top in Japan. Nog enkele jaren en dan kan het misschien weer eens zo zijn, een Grand Champion titel op een grote koishow.

Hierna volgde nog een bliksembezoek aan Hidemasa, oftewel Hide Hirasawa, waar enkele van zijn tategoi Doitsu Go-Sanke werden aangeschaft. 

Deze laatste dag was een hele mooie afsluiter van de Japanreis. Ik heb niet alleen genoten van de hoge kwaliteit Koi, het herzien van oude bekenden, maar ook van de kennismaking enkele voor mij nieuwe kwekers, de humor tussen elkaar, de introductie van KoiQuest, de steun van de kwekers aan KoiQuest, de samenwerking tussen het INPC en KoiQuest en natuurlijk de aanschaf van mijn twee Tategoi Showa.  

Voor mij dus een Japan trip om nooit te vergeten en welke voor de toekomst van KoiQuest heel erg waardevol is geweest. Ik dank jullie voor het volgen van het reisverslag en de vele leuke reacties.

Tot de volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.