vrijdag 2 oktober 2009

Zuurkool en Pepernoten.

Tikkende druppels tegen het slaapkamerraam verstoren mijn uitslapen. Ik ontwaak in desillusie. Waar mijn dromen nog werden gesierd door een zomerzon en rustig kabbelend water, sta ik nu, met een kopje senseo dark roast, naar buiten te staren.

Mijn vijver en tuin zijn gehuld in herfstachtige somberheid. Alles is nat. Regen teistert het wateroppervlak. Gelukkig zie ik nog enkele Koi door het raam in de vijver voorbij zwemmen. Mij passeert de gedachte dat ze in het water gelukkig minder last hebben van het gure herfstweer. Onze Koi zijn ectotherm, hetgeen betekent dat hun lichaamstemperatuur afhankelijk is van hun omgeving. De zomer is nu echt voorbij, ook de nazomer hebben we gehad. Waar blijft die tijd toch. Waarom is onze hobby seizoensgebonden? Dat het nu slecht weer is, betekent niet dat ze meteen niet meer hoeven eten, integendeel.


Het is belangrijk om de Koi juist op dit punt goed te onderhouden, opdat ze in optimale conditie de winter ingaan. Een uur later dan normaal, waag ik de stap naar buiten. Als de temperaturen dalen, daalt ook het metabolisme van onze Koi. De watertemperatuur is inmiddels onder de 15 graden geschoten. Ik voer dan ook met een licht verteerbare korrel, dat een lager eiwitpercentager bevat dan het voer dat ik zomers heb gevoerd. Dit voer is makkelijker te verteren door onze Koi. Omdat zij namelijk geen maag hebben zoals wij, zijn zij voor de vertering geheel aangewezen op hun darmenstelsel. Wanneer je bij koude temperaturen en dus een lager metabolistisch fysiek van de Koi, met zomervoer strooit in de vijver, zullen zij problemen krijgen. Omdat zij niet in staat zijn om het voer voldoende vlug te verwerken, bestaat het risico dat het voer nog in het lichaam van onze vissen zal verschimmelen. Dat dit ziekte en fysieke onvrede met zich meebrengt moge duidelijk zijn. Darminfecties en bacteriƫle aandoeningen zijn veelvoorkomende problemen als gevolg hiervan.


Er gaat echter vaak iets mis en dat zie en hoor ik veel rondom mij heen. Ook ik heb mijzelf er schuldig aan gemaakt in het verleden. Het vind plaats wanneer de zomer voorbij is en de temperaturen dalen. 15 graden is veelal de minimale adviestemperatuur voor zomervoer. Als de weergoden dan anders bepalen en het kwik doen dalen onder deze adviestemperatuur zouden wij over moeten gaan op ander voer. Toch? Maar dat andere voer is nog niet op. Dat gaan we toch eerst opmaken niet?! Onze Hollandse handelsgeest gaat toch zeker niet al dat dure voer wegmieteren? Fout dus. Bedenk goed dat de adviestemperaturen op de verpakkingen van onze voer niet zomaar uit de lucht zijn gegrepen. Hier is grondig onderzoek en testen aan vooraf gegaan. Het is duidelijk gebasseerd op het fysieke gestel van onze siervissen en niet op onze zuinige portemonnaie. Stap dus tijdig over op passend voer, je Koi hebben het nodig. U eet toch ook geen stampot zuurkool op de camping!


Natuurlijk kan iedereen wel iemand opnoemen waarbij het al jaren goed gaat. En dat is het venijn. De uitzondering bevestigd altijd de regel. Natuurlijk is het altijd beter deze mensen te geloven op hun woord en je ogen te sluiten voor de feiten. Neem vooral niet zelf de moeite zelf een mening te vormen. Geloof mij en de wetenschap nu maar, verkeerd voeren brengt niets dan ellende met zich mee. De ervaring leert dat mensen even koppig als trots zijn. Niet graag zullen zij toegeven dat zij hun Koi hebben verloren aan een door hun gemaakte fout. Een ander probleem, krijgen mensen die zich wel houden aan deze regel, maar die het voer dan maar opbergen tot het volgende seizoen. In een afgesloten trommel of als de zak met een mooie vershoudclip gesloten is, kan dat makkelijk toch? Weer een oerhollandse bespaartip van allure. Niet dus! Voer bevat naast de basis voedingsstoffen als koolhydraten, vet en eitwitten ook vitaminen. Die liggen opgesloten in de korrel. Door oxidatie met de buitenlucht, maar ook met de lucht in een luchtdichte trommel, vervluchtigen deze vitaminen. Laat het nu net deze vitaminen zijn die onze Koi zo hard nodig zijn in het voorjaar om van de winter te herstellen. Het fijne weet ik er verder niet van, maar dat ook de rest van de korrel kapot gaat, mag toch niet meer dan logisch zijn.Wat te denken van de mineralen aanwezig in het voer, waaronder ijzers. Je laat je voer en daarmee je Koi toch niet verroesten(?!), om maar een toepasselijke woordspeling te gebruiken. Weleens overgebleven pepernoten gegeten in juni?!


Het is dus belangrijk om van te voren een inschatting te maken van de hoeveelheid voer die je benodigd bent. Zelf gebruik ik zo ongeveer 17 kilo zomervoer op jaarbasis. Dit bij circa 12 Koi met een gemiddelde lengte van 35 cm. Herfstvoeren herken je meestal door de termen Autumn en Wheatgerm. Laat je voorlichten door je dealer of andere hobbyisten in je omgeving of op de diverse fora. Herfstvoer kun je meestal gebruiken tot een graad of 8. ook in de lente, wanneer het kwik weer boven deze 8 graden stijgt, zijn wheatgerm voeren en herfstvoeren ook prima te gebruiken in het voorjaar (spring).

Als ik weer binnenshuis ben en de Koi zie grazen om een wintervoorraad aan te leggen, krijg ik toch nog een beetje een warm gevoel. Ik plaats de laptop daar waar zijn naam naar verwijst en surf lekker op het net. Mensen plaatsen nu veelal de updates van hun vissen op het internet en het is genieten geblazen om de ervaringen van anderen weer te zien en te lezen. Rond deze tijd worden de tosai in Japan geoogst en straks de grote ikeage... Zei ik nu dat onze hobby seizoensgebonden is? Eigenlijk heeft elk jaargetijde zijn charme...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.