maandag 5 oktober 2009

Sekiguchi Pearl Ginrin Sanke

Zoals beloofd een update van één van mijn Koi uit mijn opgroeibak. Hierbij wil ik graag mijn Sekiguchi Pearl Ginrin Sanke toelichten. Deze vis zwemt sinds 3 mei 2009 in de bak en was toen 24 cm. In het najaar van 2008, toen ik stage liep bij de Marudo Koi Farm, heb ik deze Sanke uitgezocht. In de periode dat ik er was, kwamen er bevriende handelaren langs waarmee ik een paar dagen op pad ben geweest. Tijdens één van deze dagen zijn we bij Sekiguchi langs geweest en zag ik deze Pearl Ginrin Sanke zwemmen. "Die moet je kopen!", was gelijk mijn reactie toen ik deze vis zag. Zo gezegd, zo gedaan en de Pearl Ginrin zwom enkele weken later zijn rondjes in de bakken van desbetreffende dealer in Nederland. Toen ik deze vis voor de eerste keer ging bekijken, kreeg ik een verrassende mededeling te horen: "Je mag die vis hebben, als dank voor de hulp tijdens het selecteren bij de kwekers in Japan". Een harstikke mooi gebaar natuurlijk.

Allereerst een video van de Pearl toen ze nog bij de dealer zwom:



De Koi heeft dus nog een tijd bij de dealer gezwommen. Dit had te maken met het feit dat mijn bak nog niet klaar was. Toen de bak eenmaal met water gevuld en een werkend filter draaide, werd de vis gelijk opgehaald. De Pearl Ginrin Sanke was dus 24 cm toen deze bij de bak in ging op 3 mei 2009. Op 30 september van dit jaar heb ik de vis op 31 cm gemeten. Dit betekent een groei van zeven cm in iets minder dan vijf maanden tijd. De vis zal rond juni 2007 geboren zijn en is nu dus al Sansai. Hieronder heb ik twee foto's samengevoegd om de ontwikkeling van de vis te kunnen vergelijken.


Qua body is ze (daar ga ik maar van uit) goed vooruit gegaan. Het Sumi heeft zich nog niet echt doorgezet, ondanks het harde water van 12 graden Duitse hardheid. Het Hi is ook minder intens geworden, wat logisch is na zo'n groeiperiode. Hier maak ik mij dan ook weinig druk om. Daarnaast heeft de vis twee schubben ten hoogte van de linkerborstvin verloren, wat ik erg jammer vind. Ik ben benieuwd of er op de nieuwe schubben het typische Pearl Ginrin terug gaat komen. Het zal ook geen jumbo worden, ik ben al heel blij als deze zijn Pearl Ginrin gaat behouden, de ontbrekende schubben weer mooi teruggroeien en de 40 cm grens gaat overschrijden.

Of én wanneer dit allemaal gaat uitkomen, zullen jullie lezen op Nishikigoi Novelle.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

 
Nishikigoi Novelle en de gehele inhoud van http://koiquest.blogspot.com wordt beschermd middels copyright. Niet in enige vorm mag er publicatie plaatsvinden zonder expliciete toestemming.